4. Turvalisus

4.1. Seadmete kaitsmine – õpilane rakendab ohutus- ja turvameetmeid, et vältida füüsilisi ning virtuaalseid riske.

I kooliaste

Õpilane:

1) kasutab digivahendeid kodus ja koolis heaperemehelikult;

2) loetleb digivahendite kasutamisega seotud riske;

3) pöördub vajadusel abi saamiseks juhendaja poole.

II kooliaste

Õpilane:

1) kaitseb oma digivahendeid, rakendades turvameetmeid (nt viiruse- ja pahavaratõrje, jälitusrakendused jne);

2) ühendab ja ühildab turvaliselt digivahendite külge erinevaid lisaseadmeid (nt mälupulk, hiir, printer, väline kõvaketas);

3) jälgib digiseademete lahtiühendamisel ettenähtud reegleid. 

III kooliaste

Õpilane:

1) kasutab digitehnoloogiat eesmärgipäraselt ja riske arvestades;

2) rakendab turvameetmeid, kui seade on ohus (nt nakatunud viirusega, sattunud vette). 

IV kooliaste

Õpilane analüüsib avalikus ruumis turvameetmete rakendamiseks üldkehtivaid reegleid ning kirjeldab vajalikku tegevust nende rikkumise korral. 



4.2. Isikuandmete kaitsmine – õpilane arvestab digitegevustes teiste inimeste privaatsust ja ühiseid kasutustingimusi ning kaitseb oma isikuandmeid ja ennast veebipettuste, ohtude ning küberkiusamise eest.

I kooliaste

Õpilane põhjendab konkreetseid näiteid kasutades, miks ei tohi avaldada delikaatset teavet (enda ja teiste kohta) avalikus keskkonnas. 

II kooliaste

Õpilane:

1) loob ja rakendab tugevaid paroole, kaitsmaks enda digitaalset identiteeti väärkasutuse eest privaatses ja avalikus keskkonnas;

2) ei avalda delikaatset teavet enda ja teiste kohta avalikus keskkonnas. 

III kooliaste

Õpilane eristab digikeskkondade turvatasemeid (nt http vs. https, turvasertifikaadid) ning arvestab neid erinevaid veebikeskkondi kasutades. 

IV kooliaste

Õpilane analüüsib ja esitab seisukohti ning näiteid tehnoloogiliste uuenduste mõju kohta inimeste töökeskkonnale nii minevikus, tänapäeval kui ka tulevikus.



4.3. Tervise kaitsmine – õpilane väldib digitehnoloogia ja digitaalse teabe kasutamisest tulenevaid terviseriske.

I kooliaste

Õpilane kasutab digitehnoloogiat tervist säästvalt/hoidvalt (valib õige istumisasendi, jälgib seadme kasutamise kestust ja kohta, kohandab seadme nägemist säästvalt ja valguse järgi). 

II kooliaste

Õpilane kirjeldab digivahendi väärkasutamisest tekkida võivaid ohte tervisele (sõltuvus, liigese- ja rühivead, nägemise halvenemine) ning väldib igapäevatöös digitehnoloogiaga seotud ohte, sealjuures tehes võimlemisharjutusi (silmadele, randmetele jne). 

III kooliaste

Õpilane analüüsib tehnoloogia mõju igapäevaelule ja keskkonnale, otsides tasakaalu digikeskkonna ja füüsilise keskkonna kasutamise vahel. 

IV kooliaste

Õpilane:

1) hindab digivahendite kasutamisega seotud terviseriske (alates ergonoomika aspektidest kuni tehnoloogiasõltuvuseni);

2) toob näiteid, kuidas digikeskkond võib muuta elu paremaks või halvemaks, lähtudes sellest, kuidas seda kasutatakse ja mis reegleid järgitakse. 



4.4. Keskkonna kaitsmine – õpilane teadvustab digitehnoloogia mõju keskkonnale

I kooliaste

Õpilane toob näiteid ja seostab tehnoloogia kasutamist keskkonnahoiuga 

II kooliaste

Õpilane:

1) kirjeldab digitehnoloogia kasutamisega seotud positiivseid ja negatiivseid mõjusid keskkonnale;

2) rakendab digitehnoloogiat energia- ja ressursisäästlikult. 

III kooliaste

Õpilane:

1) analüüsib digitehnoloogia arengu positiivseid ja negatiivseid mõjusid keskkonnale (nt loodus-, majandus-, kultuurikeskkonnale jne);

2) teeb põhjendatud otsuseid digitehnoloogiat valides (nt teavet luues ja tarbides, seadmeid ostes, parandades).

IV kooliaste

Õpilane sõnastab enda seisukoha ning seda toetavad argumendid digitehnoloogia ja keskkonna teemadel ja hindab digitehnoloogia kasutamise võimalusi, probleeme jm keskkonna kaitsmise kontekstis.